به گزارش قدس آنلاین حمیدرضا غزنوی در نشستی خبری اظهار داشت: جذب سرمایهگذاری خارجی باید علاوه بر بعد مالی، جنبه تکنولوژی نیز داشته باشد. متاسفانه پیش از این از سرمایهگذاریهایی که در کشور شده صیانت نکردهایم بنابراین جذب سرمایهگذاری باید به صورت مشروط باشد تا تکنولوژی وارد کشور شود.
وی ادامه داد: بین سالهای ۵۲ تا ۵۶ به تعداد ۹۷۲ شرکت وارد کشور شدند که از این میان ۳۷۱ شرکت در حوزه دلالی و بیمه، ۲۵۱ شرکت در حوزههای بازرگانی، رستوران و هتل و ۲۰۶ شرکت در حوزه ساختمان مشغول به کار شدند. متاسفانه حتی زمانی که رابطه خوبی با جهان داشتیم هم به طور مطلوب تکنولوژی وارد کشور نشد است. بین سالهای ۸۵ تا ۹۶، ۱۲۸۰ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات داشتیم که این مقدار سه برابر میزانی است که با چین قرارداد داریم اما چقدر از این درآمد تبدیل به سرمایهگذاری شده است؟ در مورد سرمایهگذاری خارجی، اولویت ما باید منافع ملی باشد. سرمایهگذاران خارجی در سالهای قبل هم به بهانه صادرات وارد کشور شدند اما هیچ صادراتی نداشتند.
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگیدر ادامه تصریح کرد: هیچ برند بینالمللی در کشور ما سرمایهگذاری درستی نداشته است. در ایران شرایط مناسب برای صادرات کالاهای آنها وجود ندارد. برای مثال زیرساختهای لجستیک دچار مشکل است. هزینههای لجستیک در کشور ما سه برابر ترکیه است بنابراین این بهانه که با رویه صادراتمحور وارد کشور میشوند دروغ است.
غزنوی با تاکید بر اهمیت سرمایهگذاری در قطعهسازی گفت: اگر قرار است این شرکتها در ایران سرمایهگذاری داشته باشد فقط باید در بخشهایی از قطعهسازی که ساخت آن برای ما سخت است یا گران تمام میشود وارد شوند. آنها هیچ سرمایهگذاری در کشور ما نکردهاند. اگر این اتفاق افتاده بود باعث انتقال دانش و تکنولوژی میشد و به راحتی نمیتوانستند از کشور خارج شوند. در کره جنوبی نیز در مقاطعی تنها سرمایهگذاری شرکتهای خارجی محدود به قطعات سخت یا گران بود.
وی در ادامه اضافه کرد: صادرات قطعه راحتتر از کالای کامل است؛ علاوه بر این در کشور ما مزیتهایی مانند نیروی کار ارزان، انرژی ارزان و... وجود دارد. اگر سرمایهگذاریهای خارجی به این سمت حرکت کنند کشورهای همسایه نیز برای تولید محصولات خود به قطعات تولیدی در ایران نیاز پیدا میکنند و در نتیجه به راحتی نمیتوان تحریم را اعمال کرد؛ علاوه بر این از آنجا که نیاز به تکنولوژی بالا برای قطعهسازی به صورت دائمی است، دائماً مجبور به انتقال تکنولوژی میشوند.
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی خاطرنشان کرد: پیش از این هزینه نیروی انسانی برای تولیدکنندگان حدود ۲۰ درصد بود اما امروز این رقم کمتر شده است. این موضوع نشانگر این است که در حال نزدیک شدن به مقیاسها هستیم. باید به این سوال مهم جواب داد که چه ضمانتی وجود دارد که ۴ سال دیگر شخصی مانند ترامپ روی کار نیاید؟ بنابراین ما باید به نوعی برنامهریزی کنیم که تحریمپذیر نباشیم.
غزنوی با اشاره به تحقیقات انجام شده در حوزه بازار گفت: ما یک گروه تحقیق تعیین کردهایم تا نیاز امروز بازار، نیاز ۵ و همینطور ۱۰ سال آینده بازار و همچنین ظرفیت تولید را مشخص کند؛ نتیجه این تحقیقات کمک خواهد کرد تا بفهمیم به چه اندازه توان تولید داریم و به چه میزان نیاز به سرمایهگذاری خارجی وجود دارد. تمام زمینههایی که امروز صنعت لوازم خانگی نیاز به سرمایهگذاری دارد مشخص است.
وی تصریح کرد: انحصار زمانی به وجود میآید که فقط یک یا دو تولیدکننده وجود داشته باشند اما امروز در صنعت لوازم خانگی کشور ۱۵۰۰ تولیدکننده مشغول به کار هستند.
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در پاسخ به انتقاد مطرح شده پیرامون گرانتر بودن لوازم خانگی در ایران نسبت به خارج از کشور گفت: آمارهایی از این دست وجود دارد که نشان میدهد به طور میانگین قیمتها همسان است. برای مثال دو ماشین لباسشویی ۷ کیلویی با موتور و دور یکسان را که کرهای هستند با گرانترین برند ایرانی مقایسه میکنیم البته قیمتهای مطرح شده مربوط به بازار هند است که ارزانتر از بازار کره میباشد. ماشین لباسشویی ۷ کیلویی کرهای ۴۵۸ و برند دیگر ۵۱۲ دلار است اما ماشین لباسشویی ایرانی با همین مشخصات ۴۴۰ دلار است. ماشین لباسشویی ۸ کیلویی برای دو برند کرهای ۴۵۸ و ۵۲۷ دلار و برند ایرانی ۵۶۰ دلار است. در مورد ماشین لباسشویی ۹ کیلویی نیز ۵۶۷ و ۵۶۳ دلار قیمت کالاهای کرهای و ۶۰۰ دلار قیمت کالای باکیفیت ایرانی است. بنابراین به طور میانگین قیمتها مساوی است و اینکه گفته میشود قیمت در ایران ۳۰ درصد گرانتر از خارج از کشور است را تکذیب میکنیم.
غزنوی افزود: ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۸ میلیون نیاز به لوازم خانگی در کشور وجود دارد که حدود ۶ میلیون دستگاه آن که مربوط به یخچال فریزر، ساید بای ساید، تلویزیون و اجاق گاز است در کشور تولید میشوند. بعضی از تولیدکنندهها در دو ماهه امسال ۴ برابر مشابه سال گذشته تولید داشتهاند. افزایش تولید علاوه بر اینکه توانسته جای کالاهای خارجی را بگیرد موفق شده تا حدی جای کالاهای قاچاق را نیز بگیرد.
وی در ادامه بیان کرد: در کشور به میزان ۶ میلیارد دلار ظرفیت بازار لوازم خانگی وجود دارد که ۲ میلیارد دلار از آن قاچاق است. بخشی از آنها قبلا به صورت واردات رسمی بوده اما مسئله این است که آنها دست از بازار ایران نمیکشند؛ ایران بازار بزرگی دارد که برای بعضی از برندهای مطرح جهانی بازار دوم محسوب میشود.
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگیدر پاسخ به سوالی در مورد راههای مقابله با قاچاق گفت: راه جلوگیری از قاچاق این نیست که راه واردات رسمی را باز بگذاریم بلکه باید استاندارد کیفی خود را افزایش دهیم و زمینههای استاندارد را تامین کنیم.
غزنوی همچنین در مورد انتقادهای مطرح شده پیرامون قیمتگذاری دستوری لوازم خانگی اظهار داشت: لوازم خانگی به هیچ عنوان تابع قیمتگذاری دستوری نیست و تنها یکسری ضوابط وجود دارد که تولیدکنندهها باید با رعایت آن ضوابط قیمتگذاری کنند اما اگر این ضابطهها رعایت نشوند با آنها برخورد میشود.
وی افزود: از سال ۹۷ تاکنون نرخ ارز ۸ برابر شده است. اگر ما تولید نداشتیم و وابسته بودیم، محصولات نیز باید به میزان ۸ برابر افزایش قیمت داشتند گرچه قیمت امروز لوازم خانگی گران است اما متناسب با شرایط امروز گران نشده است. دولت باید تسهیلاتی برای خرید لوازم خانگی در نظر بگیرد که هم تامینکنندگان رفاه داشته باشند و هم چرخ تولید بچرخد. با اینکه تورم برای مصرفکنندهها در سال ۹۸، ۴۰ درصد بود اما رقم آن برای تولیدکنندگان به ۶۱ درصد رسید و تولیدکنندگان شرایط سختی را پشتسر گذاشتند. برخی از تولیدکنندگان با برخی بانکها همکاری میکنند تا تسهیلاتی برای خرید لوازم خانگی به مصرفکنندگان داده شود که شرایط این تسهیلات نیز سخت نیست اما ما میگوییم دولت و بانک مرکزی باید در این مورد ورود کنند و شرایط خرید لوازم خانگی را برای مردم راحتتر کنند.
انتهای پیام/
نظر شما